Filmpædagogik i Danmark

ANIMOK

Undervisningstrin: 

  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • På tværs af årgang
  • Udskoling

Projekter: 

  • Filmfestivaler

Fokuspunkter: 

  • Animation i fag og undervisning
  • Animationsfaglighed og analyse
  • Film-og animationspædagogik

Geografi: 

  • Midtjylland

Emneord: 

  • Animationsproduktion
  • Egenproduktion
  • Festival
  • Konkurrence
  • animation
  • Fortællinger

Filmfestivalkonkurrence med elevernes egne produktioner. The Animation Workshop/VIA UC.

Organisation: The Animation Workshop/VIA UC

Hjemmesider:

Kontaktperson: Anna Kjærgaard, Mail: akj@via.dk

Projektets varighed: tilbagevendende festival siden 2016

Hvordan er projektet evalueret?: interne evalueringer/afrapportering

Undervisningsfag/område: Animation kan bruges i de fleste fag og er oplagt at bruge i dansk og billedkunst. Afhængigt af årets tema har vi tidligere erfaring med klasser, der lavede film om natur/teknik, matematik, religion, historie, geografi og biologi. Ofte kan flere fag inddrages, og f.eks. laver nogle klasser musik til deres film i musiktimerne.

Beskrivelse

ANIMOK er en festival, hvor skoleklasser lærer at lave animationsfilm, som deltager i festivalens priskonkurrence. Vi tilbyder lærerne et kursus om animation i undervisningen samt råd og vejledning om software og udstyr, således at festivalen bliver en motivation til at bruge de elektroniske medier i undervisningen. Eleverne laver deres film i klassen over årets tema, og vi holder en workshop på skolen, der hjælper dem i gang. Prisoverrækkelsen foregår i Viborg, men klasser fra hele landet kan deltage. ANIMOK er en del af Viborg Animations Festival, og de tilmeldte lærere kan deltage i festivalens læringskonference samt tage børnene med i biografen og se gode animationsfilm.

Konklusion og anbefalinger

Arbejdet med at producere egne animationsfilm er meget motiverende for eleverne og ikke mindst det, at filmene vises i biografen og på nettet, gør eleverne stolte af deres arbejde. Eleverne laver selv historien, synopsis og storyboard og skærper hermed deres opmærksomhed om fortællingens struktur. De færdigheder de hermed opnår kan også bruges til mundtlige og skriftlige fremstillinger. Animation involverer alle, da der er mange forskellige opgaver i produktionen. Det er vores erfaring, at billedmedierne også er et godt redskab for børn med sproglige vanskeligheder. Man vil i mange tilfælde opleve, at klassens hierarki bliver vendt på hovedet, så andre børn end de sædvanlige kommer til orde.

Kontakt

Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen

Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.

Kontakt os for spørgsmål vedr. undervisningsmaterialer

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle