
Lammefjordsfilmen
Om afvandingen af Lammefjorden og dens forandring til agerland. Dæmningen blev bygget i 1874, og den efterfølgende udpumpning begyndte i januar 1875. Sænkningen af vandstanden i Lammefjorden kom...
Om afvandingen af Lammefjorden og dens forandring til agerland. Dæmningen blev bygget i 1874, og den efterfølgende udpumpning begyndte i januar 1875. Sænkningen af vandstanden i Lammefjorden kom...
For at skaffe bedre forbindelse mellem Rømø og fastlandet og danne en basis for landvindinger i Vadehavet vedtog rigsdagen den 23. marts 1939 loven om bygning af en dæmning til Rømø. Filmen...
Inddæmningen af Lammefjorden begyndte i 1873-74 med opførelsen af den 2,4 km lange Audebodæmning. Den efterfølgende udpumpning begyndte i januar 1875. Sænkningen af vandstanden i Lammefjorden...
Før Rømø-dæmningen blev bygget foregik forbindelsen til Rømø med motorbåd mellem Ballum Sluse på fastlandet til Kongsmark på Rømø.
Rømøs gamle færgeleje, der var i brug indtil bygningen af dæmningen i 1948, lå ved Kongsmark på øen østside. Hertil fragtede motorbåde fra Ballum Sluse på fastlandet passagerer og varer til øen.
Arbejdet med udkørsel af fyld til Rømødæmningen begyndte den 9. april 1940. Fyldet blev kørt fra fyldgraven ved Astrup Bank nær Søndernæs på fastlandet. En del af jordfyldet blev også gravet op...
Bygning af Rømødæmningen: Broforbindelse mellem de to dæmningsender er opnået. Men arbejdet bremses, da en storm ødelægger broen over "Fuglegrøften" i farvandet mellem fastlandet og Rømø.
I landsbyen Skærbæk fejrer man, at der nu er fast forbindelse mellem fastlandet og Rømø - takket være Rømødæmningen.
På Rømø indvies dæmningen officielt den 18. december 1948. De første biler og rutebilen Rømø-Skærbæk kører over dæmningen.