Klassetrin:
- 5. klasse
- 6. klasse
- 7. klasse
Grundskolefag:
- Dansk
- It og medier
- Medier
Materialetyper:
- Digital dannelse
Emneord:
Social Star er et undervisningsmateriale, der lærer elever i 5., 6. og 7. klasse at afkode og forholde sig kritisk til skjult reklame på sociale medier.
En undersøgelse fra Ekspertudvalget for Børn, Unge og Markedsføring viser, at de 11-13-årige forholder sig ukritiske overfor de personer, de følger på sociale medier som YouTube og Instagram, samt at skjulte reklamer på sociale medier er svære at gennemskue. Hvornår er en blog udtryk for bloggerens egne meninger, og hvornår er der tale om markedsføring?
Social Star bidrager til at lære børn og unge at have en kritisk distance til reklamer, som forekommer i blogindlæg og anmeldelser på sociale medier. Materialet giver også eleverne redskaber til at identificere de nye former for kommerciel kommunikation samt en forståelse af deres egne digitale fodspor.
Materialet er gratis men kræver UNI-login
Find materialet her:
Materialet er udgivet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Forbrugerombudsmanden og Medierådet for Børn og Unge, 2015.
Kontakt
Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen
Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.