Klassetrin:
- 9. klasse
- 10. klasse
- Gymnasiet
Grundskolefag:
- Dansk
- Historie
- It og medier
- Medier
- Samfundsfag
Materialetyper:
- Digital dannelse
Emneord:
Nettet er fuld af potentielle vildveje, som i yderste konsekvens kan drage et ungt menneske mod ekstremistiske holdninger og handlinger. Hvordan gribes det forebyggende og oplysende arbejde bedst mulig an, så børn og unge oplever at være i stand til at gennemskue og styre uden om disse vildveje.
Online-magasinet Nettets Vildveje – om løgn, manipulation og propaganda giver et dybdegående, nuanceret og velunderbygget indblik i, hvordan man kan forstå den rolle, som teknologi og medier spiller en i proces, hvor et ungt menneske begiver sig ned af en af nettets vildveje.
Magasinet kan bruges som inspirationsmateriale til undervisning i en række forskellige fag, hvor man ønsker at arbejde med emner som radikalisering, ytringsfrihed, hate speech, fake news, eller privatliv online. Gennem magasinets afvekslende formidlingsformer - film, lyd, billeder og tekst - bliver man klædt på til at kunne kvalificere et fagligt fokus for undervisningen. Der lægges også op til, at man kan inddrage dele fra magasinet i selve undervisningsforløbet - bl.a. knytter der sig en række refleksionsspørgsmål til hvert kapitel.
Magasinet er bygget op omkring kapitlerne:
- Internettet er en maskine
- Mellem information og misinformation på nettet
- Hadsk tale og grænser for ytringsfrihed
- Ung, sårbar og på vildveje
- Digital dannelse mod ekstreme budskaber
Find materialet her: Nettets vildveje - om løgn, manipulation og propaganda online.
Supplerende materiale: Dokumentarfilmen Facebookistan.
Nettets vildveje er udarbejdet af Medierådet for Børn og Unge i samarbejde med Politiets Efterretningstjeneste og Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme, 2018.
Kontakt
Martin Brandt-Pedersen, Lisbeth Juhl Sibbesen
Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K. Copyright ©2017.