El bola - Kuglen

0, 87 min, U/Spillefilm, Spanien, Danske tekster

Hovedpersonen i den spanske spillefilm "El Bola - Kuglen" er kun 12 år, men allerede mærket af en opvækst præget af ydmygelser og vold i familien. Pablo går altid rundt med en kugle i lommen; den giver ham en fornemmelse af tryghed. Med sine kammerater leger Pablo på togskinnerne i Madrid. Legen går ud på at krydse skinnerne et splitsekund, før toget kommer buldrende. Pablo kan ikke lide legen, men har svært ved at sige nej. Først da han får en ny ven, bliver Pablo i stand til at sige fra - over for den dødsensfarlige leg og over for sin voldelige far. Filmen behandler et vanskeligt emne som børnemishandling med stor følsomhed og indsigt.

Instruktør:

Achero Mañas

Kategori: 

Emneord: 

Undervisningsmaterialer

  • El Bola - Kuglen

    El Bola - Kuglen

    Et undervisningsmateriale til spillefilmen "El Bola - Kuglen" (Spanien, 2001)
    • 5. klasse
    • 6. klasse
    • 7. klasse

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Fag: 

  • Dansk
  • Samfundsfag

Undervisningsvejledning

Filmens centrale temaer er børnemishandling, overgreb, venskaber og familiebånd. Filmen skildrer på en stærkt gribende måde en dreng og hans barske opvækst hos en dysfunktionel familie, hvor det ikke er forældrene, men derimod en kugle, der er hans faste holdepunkt. Filmen lægger op til tværfaglige forløb, da der herved gives mulighed for at bearbejde filmen på flere planer. Centralt i filmen står de overgreb, som hovedpersonen er offer for, og det anbefales at tale om hovedpersonens situation specifikt og om børns rettigheder generelt. Det vil også være oplagt at bruge skildringerne af hverdagslivet i filmens to familier som udgangspunkt for en mere generel snak i klassen om familieliv og om forholdet mellem børn og voksne. Filmens håb ligger i to drenges venskab, og der kan derfor lægges op til diskussion om, hvad der kendetegner dette og et godt venskab i det hele taget. Filmisk kan der arbejdes med de dramaturgiske nøglebegreber, som handler om, hvordan filmen er bygget op. Her er det vigtigt at tage udgangspunkt i de forudgående indholdsdiskussioner, så arbejdet med dramaturgien ikke løsrives fra filmens indhold. I forlængelse af dette kan der arbejdes med de filmiske virkemidler - hvilke virkemidler anvendes, for at filmen kan fremstå så intens og realistisk, som den gør?

Stills

Tesela Producciones Cinematográficas 0

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle