Filmen er meget velegnet til undervisningsforløb i faget dansk i indskolingen med fokus på filmens tema og handlingsgang. Da filmens hovedperson Morten bliver storebror, føler han sig overset af sine forældre og bedsteforældre. Han er misundelig, føler sig udenfor og gennemlever mange voldsomme og forbudte følelser. Han forsøger fx at slippe af med sin lillebror ved at smide ham i skraldespanden, men får reddet ham i sidste øjeblik. Filmens tema er aktuelt og vedkommende for mange børn i indskolingsalderen, hvor Mortens følelser og reaktioner vil være oplagte at diskutere i klassen.
Filmens billedside er præget af klassiske filmiske virkemidler kombineret med en markant og meget stemningsfuld brug af farver. Man kan komme ind på visuelle virkemidler som fx perspektiv og beskæring i sammenhæng med farver, lys og mørke samt brugen af kælkede linjer som dele af et samlet udtryk for, hvad Morten føler.
Filmenes lydside er meget stemningsfuld og velegnet til et grundigere arbejde med filmlyd. Her vil det være interessant at komme ind på forskellige lydkilder og deres samlede udtryk - og ikke mindst lægge vægt på underlægningsmusikkens helt særlige stemningsskabende funktion. Man kan også se på, hvordan lyden og de visuelle virkemidler samarbejder.
Det begyndende analytiske arbejde med filmiske virkemidler på både billed- og lydsiden kan evt. foregå som afgrænsede iagttagelsesopgaver i små grupper eller to og to sammen.