Drengen der gik baglæns

1994, 37 min, DK/Kort fiktion, Danmark

Andreas træder ikke på streger, når han går på fortovet. Han dunker sig ind imellem besværgende for brystet, når han skal beskytte sig. Lille 9-årige Andreas bærer på noget ubærligt: Da moderen holdt stor fødselsdag, optrådte han og storebror Mikkel med en vittighed. Stor succes. Alle havde det skægt, og Andreas blev fuld i Martini. Næste morgen ville faderen på sin motorcykel køre Mikkel i skole, men et færdselsuheld dræber Mikkel og giver faderen en gipskrave og et plaget sind. Familien flytter til et nyt hus for at begynde på en frisk, men hverken det nye hus eller den venlige nye skoleklasse og lærer kan for alvor dulme Andreas' store sorg.

Instruktør:

Thomas Vinterberg

Kategori: 

Emneord: 

Undervisningsmaterialer

  • Kortfilm til mellemtrinnet

    Kortfilm til mellemtrinnet

    Et materiale om filmens dramaturgi, sprog og æstetik. Et samarbejde mellem Det Danske Filminstitut og Gyldendal.

    • 3. klasse
    • 4. klasse
    • 5. klasse
    • 6. klasse
  • Film og undervisningsmateriale om børn og sorg

    Børn og sorg

    Et temamateriale til seks film om børn og sorg. Materialet er lavet i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse.

    • 0. klasse
    • 1. klasse
    • 2. klasse
    • 3. klasse
    • 4. klasse
    • 5. klasse
    • 6. klasse
    • 7. klasse
    • 8. klasse
    • 9. klasse
    • 10. klasse

Egnet Til

Undervisningstrin: 

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Fag: 

  • Dansk
  • Filmkundskab

Undervisningsvejledning

En dansk kortfilmklassiker, der kan anvendes i et tematisk forløb med fokus på tab og sorg. Den er bl.a. oplagt som afsæt til den svære samtale om døden.
Andreas mister sin storebror i en ulykke og skal bearbejde minder og tab, før han kan komme videre i tilværelsen. Filmen er et lille mesterværk inden for kortfilmgenren, og den er eksemplarisk at se nærmere på i en filmanalyse. På indholdssiden er den usagte replik ofte ligeså betydningsbærende som den talte, og mange rekvisitter i filmen får en særlig tydelig symbolsk betydning. Andreas fastholder fx kommunikation til den afdøde Mikkel gennem en walkie-talkie, som er materialiseret i en gammel juicekarton. Først da Andreas endelig accepterer broderens død, kan han stille kartonen fra sig ved det gamle hus.
Historien er skildret fra Andreas' synsvinkel, og en markant symbolsk og næsten lyrisk brug af filmiske virkemidler understreger familiemedlemmernes forskellige måder at bearbejde sorgen på. Filmens komposition og scenernes rækkefølge har stor betydning for vores forståelse af de voldsomme følelser. Vi føler med Andreas og forstår hans tab, netop fordi vi har delt brødrenes samhørighed i de foregående scener. Tabet visualiseres flere gange, fx i et markant fugleperspektiv da Andreas står alene tilbage efter ulykken. Filmens locations får også markant symbolsk betydning. Andreas må genopleve minderne i det gamle hus - gå baglæns - for at bearbejde sorgen.
Filmen bør bearbejdes i klassen.

Stills

Ikke underviser?

Hvis du ikke har UNI-Login, kan du se og finde kort- og dokumentarfilm på Filmcentralen For Alle